-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2582 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:14

منبع موثقي براي كسب اطلاعات در مورد كانديداهاي انتخاباتي چيست؟ با توجه به جوي كه در زمان انتخابات در كشور وجود دارد، به هدفهاي چه كسي و چه منبعي ميتوان اعتماد كرد؟

يكي از ويژگيهاي جامعه ضابطهپذير و عدالت گرا برگزاري انتخابات سالم است، كه با مشاركت سياسي مردم به وجود ميآيد. انتخابات رئيس جمهوري يكي از مهمترين انتخابات هر جامعه است كه بايد براساس معيارها و راهكارهاي مطمئن شكل گيرد؛ زيرا رئيس جمهوري دراكثر جوامع اولين مقام كشور است و در ساختار جامعه ايران، نيز رئيس جمهوري بعد از مقام رهبري دومين مقام است كه بيانگر اهميت آن است.

براي شناخت كانديداها منابع و راه كارهاي متعددي - با توجه به ساختار جوامع - وجود دارد كه به برخي از آنها اشاره ميشود :

1 - بهرهگيري از خرد و عقل.

يكي از راه كارهاي مهم شناخت كانديداها بهرهگيري از عقل است. در هر جامعهاي كه انسان زندگي ميكند، معمولاً شناخت از جامعه خود و افراد آن داشته و ميتوان تشخيص دهد كه شايستهترين و صالحترين فرد براي رياست جمهوري و يا مقامهاي ديگركيست؟ در حوزه فرهنگ اسلام از خرد و عقل به عنوان پيامبر باطني ياد شده و همه مردم به خردورزي فراخوانده شدهاند، كه يكي از مصاديق مهم عقل گرايي انديشه نمودن در گزينش رياست جمهوري... است. در جوّ و فضاي تنش زاي انتخابات و تبليغات گسترده كانديداها، بايسته است كه از خرد بهره گرفته و بهترين را انتخاب نمود.

2 - رايزني.

يكي از منابع مهم شناخت و گزينش كانديداهاي شايسته، بهرهگيري از تجربه و انديشه صاحبان انديشه است. مشورت با خبرگان و كارشناسان سياسي و خبرگان دينمدار و حق گرا، راهكار مورد اطمينان براي كانديداها هستند. البته رايزني بايد با افراد صورت گير دكه آنان خود جناح گرا و طرفداران كانديداها نباشند، زيرا افراد جناح گرا معمولاً از افرادي حمايت ميكنند كه از جناح خود آنان هستند و لو اين كه آنان صلاحيت كانديداتوري ندارند. البته ميتوان با آن عده از افراد جناح گرا، مشورت كرد، كه دين مدار، واقع گرا، و حق مدار باشند كه مصالح عمومي را بر مصالح فردي و گروهي ترجيح دهند.

3 - بهرهگيري از قانون اساسي.

يكي از منابع مهم شناخت كاندايداها توجه به قانون اساسي است؛ زيرا قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، برخي از ويژگيها و معيارها را براي كانديداها بيان كردهاند كه با در نظرگرفتن آنها ميتوان بهترينها و شايستهترينها را به عنوان رئيس جمهور و يا نماينده مجلس انتخاب نمود. در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران درباره رئيس جمهوري آمده است: رئيس جمهور بايد از ميان رجال مذهبي و سياسي كه واجد شرايط زير باشد انتخاب گردد: ايراني الاصل، تابع ايران، مدير و مدبّر، داراي حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مباني جمهوري ا سلامي ايران و مذهب رسمي كشور.(1)

4 - بهرهگيري از نهادهاي قانوني.

در هر جامعهاي براي تأييد كانديداها نهاداي قانوني وجود دارد كه شرايط و ويژگيهايي را براي رئيس جمهور... مدنظر قرار ميدهند و هرگاه كاندايداها صلاحيت داشته باشد نهادها آنان را تأييد كرده و به مردم معرفي ميكنند و مردم ميتوانند با توجه به تأييد آن نهادها كانديداهاي خويش را گزينش كنند كه در ايران، شوراي نگهبان يكي از نهادهاي قانوني است.

5 - شعارها و عملكرد كانديداها.

معمولاً كانديداها شعارهايي را مطرح ميكنند كه نشانگر اهداف آنان است. هرگاه شعارهايآنان با نيازها، معيارها و ارزشهاي جامعه اسلامي همخواني داشته باشد ميتوان آنها را به عنوان رئيس جمهور، نماينده مجلس... گزينش نمود. البته برخي از كانديداها ممكن است بهترين شعارها را مطرح كنند؛ ولي به آن عمل نكرده و خود به آن شعارها پايبند نباشند؛ از اين رو بهرهگيري از شعارها صددرصد نميتوان راه كار موثق براي شناخت كانديداها باشد؛ ولي يكي از راههاي شناخت كانديداها به حساب ميآيد.

عملكرد كانديداها نيز يكي از منابع موثق شناخت آنان است. البته عملكرد آن عده از كانديداها ميتواند منبع شناخت باشد كه كانديداها سابقه مسئوليت مهم داشته و در انجام مسئوليت خود موفقي باشند.

6 - رسانههاي گروهي.

رسانههاي گروهي، مانند مطبوعات، صدا و سيما... يكي از منابع موثق شناخت كانديداها هستند. اطلاع رساني صحيح و دقيق رسانههاي گروهي، بدون گرايش به جناحها و كانديداها، نقش بنيادي درمعرفي و شناخت مردم از كانديداها دارند. متأسفانه برخي از رسانها به خاطر جناح گرايي فضاي جامعه را غبارآلود نمودن و مردم را در گزينش كانديداهاي مورد نظر دچار مشكل ميكنند؛ از اين رو مردم بايد به آن دسته از رسانهها اعتماد كنند كه جناح گرا نباشند.

پينوشتها:

1 - قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، فصل نهم، اصل 119.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.